Bombay

Det har bara hunnit ga nagra dygn sedan vi lamnade Sundsvall och redan har saaa mycket hunnit handa! Vi lyfte fran Arlanda vid fyra tiden i mandags och redan i London blev det tok. Jag forstode min kamera.. Klumpig som man ar sa tappade jag den i backen, och hela objektivet ar paj. Sa nu ar jag alltsa ute pa min livs resa utan kamera :) Men aven teknik-prylar ar ju lite billigare har sa ska forsoka kopa en ny sa fort som mojligt! Men an sa lange har jag fatt forlita mig pa Denise.. fota det, fota det och fota har ;) (sa for lite farggladare inlagg far jag sa lange hanvisa till Denises blogg www.dennan.blogspot.com) Efter en lang flygresa men dalig mat och skrikande ungar kom vi antligen fram till Bombay. Bombay ar en fruktansvart STOR och skrammande stad. Men ocksa helt helt underbar. Jag tror aldrig jag kommer fa uppleva nagot liknande.. Det bor 19 miljoner (19 MILJONER) invanare dar!! Sa varat hotell som sag sa centralt och bra ut pa kartan var i verkligheten ganska langt ifran stadskarnan. Eller ja vart och vart?! Det ar en liten historia i sig.. Vi fick inte bo pa hotellet vi i forvag hade bokat.. Vi tog en taxi fran flygplatsen och nar taxichafforen antligen hade hittat till hotellet sa fanns ju inga lediga rum! Tack for den :p Men det fanns tydligen fler hotell i narheten som dom sammarbetade med som vi kunde fa ett rum pa istallet. En kille fran hotellet foljde med oss. Ut pa gatan och in i en liten tuktuk, vi med vara stora ryggsackar plus hotellkillen. Trangt som tusan! Val framme pa nasta hotell var aven det fullt! In i en annan bil for fard till ett annat hotell och Denise vagar yttra nagot om att "det ar sakert nu dom kommer kora ivag oss, droga ner oss och ta vara njurar!!' Whaaat?! En fran min sida nervos (och panikslagen) liten resa senare var vi framme pa ett tredje hotell. Fick rum direkt och ett helt okej dessutom. Inget hal i golvet har inte utan en riktig toalett :D Fran hotellet var det ca 45 minuters bilfard in till "centrum". Men vi lyckades nog aldrig aka dit pa minder an 1,5 timme.. Det var helt galen trafik!! De korde helt huller om buller och gjorde galna filbyten och tutade pa varandra som darar!! Och ratt som det var sa var det tvarstopp! Om ni tanker kanske en 3-filig vag hemma, dar korde dom 6 i bredd i Bombay. Bara nagon cm mellan varje bil, om ans det ;) Det var en harlig stad pa sa manga vis.. Det ar otroligt varmt och det kryllar av bilar och manniskor precis overallt. Sag knappt nagon gronska alls! Och kontrasterna var valdigt stora.. Moderna hus och skyskrapor med glasfasader star precis intill riktiga ruckel.. bara byggda av platbitar och typ palmblad! Tiggare sitter pa gatorna och forbi gar overklassen med parlor, paljetter och bling-bling i overflod. Det ar fantastiskt att se allt detta! Matstand, byggnader, taxibilar och manniskor. Men den stora baksidan av allt detta ar mannen! Man ser mest man och dom ser mest oss.. Dom glor verkligen som att de aldrig har sett nagot liknande!! Det kanns riktigt otackt och man gar inte garna ner pa nagot bakgata.. Man ar liksom standigt pa helspann! Det blir riktigt morkt pa kvallarna. I onsdags kvall akte vi med en taxigubbe tillbaka till hotellet. Han visste inte alls var det lag och stannade hela tiden och fragade folk.. Nar det hade gatt nastan 2 timmar och vi fortfarande inte hade hittat fram och vi knappt visste ifall vi var pavag at ratt hal, kan jag ju pasta att man blir lite nervos.. Men allt gick ju bra tillslut :D I onsdags var vi ocksa ut till Elephanta island som ligger ungefar en timme med bat utanfor bombay. Dar fanns jatte haftiga grottor men uthuggna gudastatyer och allt detta var gjort readan pa 400-talet.. Det var kul att se och ar till och med me pa UNECOS varldsarvslista. Men vi trottnade ganska snabbt dar uppe bland dessa masterverk eftersom det var som att vi var de stora attraktionerna... Alla indier vill fota sig tillsammans med oss! Man blir ju brydd! Pa ett sadant stalle ar det alltsa tydligen mer intressant att se tva vita, svettiga tjejer an historiska haftiga grottor!!! :O
Sedan var det dags for Goa! Pa flyget fran London fick vi tips att flyga till Goa istallet for att ta taget som vi forst hade tankt. Det ar 6 mil ner till Goa fran Bombay. Denna resa med tag skulle ta ca 13 timmar. Fattar ni 13 timmar!!!! Flyget daremot skulle endast ta 1 timme.. Valet blev ganska solklart! Liiite dyrare men helt klart vart det :D


Kommentarer
Postat av: Pappa och Sussi

Hej jättekul att vi kan följa er på eran underbara resa.Ska bli spännande att få läsa om era nya äventyr. Var rädda om er Kram Pappa och Sussi

2011-11-19 @ 17:55:47
Postat av: Lotta

Hej Vännen <3 WOW... jag vill börja med att säga att du verkligen har tagit den här bloggen på allvar. Skit roligt att få läsa om resan och du skriver ju hur bra som helst. Jag kan riktigt se hur allt händer framför mig, så verkligt berättar du. Du kanske ska satsta på att bli författare när du kommer hem igen :) Ni verkar ha haft en ganska händelserik start måste jag säga... det händer ju saker hela tiden. Ni måste vara försiktiga och ta hand om varandra!! Jag har varit in på Denise blogg också och tittat på lite kort, mycket fina :) Förstätt att skriva och jag LOVAR dig att jag kommer fortsätta att läsa. Du har varit borta lite mer än en vecka och du är redan väldigt saknad. Vi kanske ska till och boka in en lite skype snart ;)Säg till när det passar er. Ha det så bra, och fortsätt nu ert härliga äventyr! Hälsa Denise. PUSS & KRAM på dig!

2011-11-22 @ 10:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0